FAQ

Fiberbyte FAQ


Fråga: Vad är fördelen med Fiber från Ownit jämfört med koaxial kabel från Comhem?
Svar: Ett nytt fibernät innebär att vi framtidssäkrar fastigheterna och kommer klara av framtidens tjänster utan problem. Det innebär också en värdeökning.

Det nya höghastighetsnätet installeras med fiberkablar där vi kan skicka oändligt med data i båda riktningarna, dvs lika snabbt att ladda ner som att skicka iväg data. Här finns överhuvudtaget inga kapacitetsbegränsningar.

Med vårt befintliga koaxnät (kabelTV-nät) av koppar har vi kapacitetsbegränsningar i båda riktningarna och då framförallt när det gäller att kunna skicka iväg data.

Koax är byggt för kabel-tv och då endast enkelriktad teknik, dvs koax är till för att skicka kabel-tv i en riktning hem till er och inte för att kunna skicka iväg data. Det är inte byggt för datakommunikation.

Här har Ownit en teknik som är byggd i modern tid just för datakommunikation och dubbelriktad teknik. Med fiber så kan vi alltså skicka och ta emot data i samma snabba hastighet. Att kunna skicka iväg data behövs för att kunna skicka iväg stora filer, ladda upp stora dokument på tex molnet, ha videosamtal, osv. Fiberkabeln är heller inte känslig för fukt eller åska.

Sedan är det även så att via fiber skickas trafiken med en ljussignal och då har vi ingen kapacitetsförlust i vår leverans till skillnad mot koax som levereras med en elektrisk signal som kan tappa i kapacitet på grund av störningar från andra elektriska signaler osv.

 För att konkretisera att fiber är framtiden så kan vi som exempel ta all nyproduktion av nya fastigheter som byggs i dag i Sverige. Skanska, JM, Einar Mattsson, Peab, Järntorget osv, ingen bygger med koax, alla bygger med fiber.


Fråga: Vilka kanaler ingår i dem större tv abonnemangen ifall vi skulle vilja uppgradera (individuella hushåll)?
Svar: Om föreningen tecknat ett kollektivt Baspaket och medlemmen vill uppgradera till Ownits FLEX- eller STOR-paket så utgår en rabatt på 150:- per månad (gäller ordinarie pris).

Det enklaste är att gå in på Ownits hemsida. Där hittar du alla kanalpaket: https://www.ownit.se/tv/tv-och-play
I FLEX-paketet ingår 16 HD-kanaler och även 8 valfria kanaler som man kan byta ut varje månad. Sedan har vi vårt största paket som heter Ownit STOR där medlemmen kan välja till antingen HBO eller Viasat.
I TV-paketen ingår även STREAM vilket innebär att du kan streama det mesta i ditt tv-paket om man bara laddar hem Ownit play-appen i sin smart phone, Ipad, Apple-tv eller Chromecast.


Fråga: Vad är pris och hastighets skillnaden mellan Ownits snabbaste bredband och Comhem’s snabbaste bredband?
Svar: Med Ownit får vi 1000 Mbit nerladdningshastighet och 1000 Mbit uppladdningshastighet. Med Comhem får vi 1200 Mbit på pappret, men som det står på deras egen hemsida så är det egentligen 600-1200 Mbit som nerladdningshastighet och sedan är det 50 Mbit som uppladdningshastighet pga. begräsningarna i koax nätet.

Prismässigt så hamna vi på 135 kronor i månaden med Ownit’s alternativ och 899 kronor med Comhem’s alternativ.

En skillnad på 764 kronor i månaden!

Fråga: Vad händer med det egna nuvarande privata abonnemang hos Comhem när samfällighetsföreningens Comhem-avtal avslutas maj 2021?
Svar: All egna avtal med Comhem avslutas automatiskt den dagen samfällighetens avtal med Comhem avslutas, vilket blir den 16 maj 2021 (i det fall ni själva inte har avslutat dessa tidigare).


Fråga: Vad behöver jag betala för denna installation?
Svar: Detta kommer att betalas med redan fonderade medel, vilket betyder att inga ytterliga kostnader tillkommer. Skulle du dock vilja dra extra bredbands uttag från fiberkonvertern (som installeras i hallen på 90 kvm husen och i nedre sovrummet/rummet i 147 kvm husen) då kommer detta att kosta 1875 kronor per uttag inklusive moms.


Fråga: Hur ser månadsbetalningen ut per hushåll efter installation?
Svar: Det är samfälligheten som kommer att faktureras för bredbandet och bas Tv utbudet vilket betyder att denna summa kommer att betalas in genom samfällighetsavgiften. Om du väljer att uppgradera till ett större tv paket så kommer den fakturan att komma hem till er från Ownit.


Fråga: Hur driftsäkert är Ownit, och får man snabbt hjälp ifall det skulle uppstå något problem med infrastrukturen?
Svar:

Servicenivåer
Ownits fiberanslutning                                                                                4 timmars inställelsetid
Central aktiv utrustning för hela området (huvudswitch)                            4 timmars inställelsetid
Central aktiv utrustning för enskilt område (enskild switch)                       8 timmars inställelsetid

SLA-nivå för Bredbandstjänsten
Ownit garanterar en SLA-nivå motsvarande 99,8 %.


Felanmälan och supportärenden

Access- och områdesswitchar övervakas aktivt av Ownit och larm från dessa åtgärdas rutinmässigt av Ownits driftsorganisation.Problem som berör enskilda anslutningar åtgärdas efter att boende felanmält sitt abonnemang till Ownits kundsupport via telefon 08-525 073 00.


SLA står för Service Level Agreement, så enligt tabellen ovan håller Ownit sitt avtal med en motsvarighet på 99,8%.